“
Om studieretningen
Studieretningen Marketing og Samfund på HHX giver dig mulighed for at forbinde virksomheders succes med en dyb forståelse for samfundsmæssige sammenhænge. Med fagene Afsætning A og International Økonomi A bliver du rustet til at begå dig i den globale økonomi og forstå de nationale konsekvenser. Du får mulighed for at få valgfaget Samfundsfag på B-niveau, hvor du lærer at forstå samfundsforhold og politiske dynamikker.
På studieretningen får du således en unik mulighed for at forstå og påvirke markedsføringens rolle i et bredere samfundsmæssigt perspektiv, blandt andet ved at inddrage lokale virksomheder og komme på flere virksomhedsbesøg.
På andet år skal din klasse på studietur til København, hvor I blandt andet vil få et dybere kendskab til dansk politik gennem besøg i folketinget samt kendskab til store danske virksomheder.
På tredje år planlægges en studietur til en europæisk storby, hvor den økonomiske og politiske magt er centreret.
Hvis du synes, det er spændende at dykke ned i samfundsforhold og hvordan de påvirker virksomheder og handel, er studieretningen Marketing og Samfund noget for dig.
Praktiske informationer
Studieretningsfag
Afsætning A
Afsætning er et samfundsvidenskabeligt fag, der omfatter viden, kundskaber og kompetencer inden for økonomi, sociologi og psykologi. Faget beskæftiger sig med virksomhedens forhold til den nationale og globale omverden samt giver viden, kundskaber og færdigheder om virksomheders analyser af markedsmuligheder, planlægningen af strategi samt national og global markedsføring.
Afsætning har rod i samfundsvidenskaben og har således relationer til mange fagområder såsom virksomhedsøkonomi, international økonomi, innovation, psykologi, sociologi og organisation. Udgangspunktet for faget er især virksomhedens omverden, nationalt såvel som globalt, som en del af grundlaget for planlægningen af virksomhedens strategi og markedsføring, som er centrale dele af faget. Forskningen inden for marketing har de senere år udviklet sig voldsomt, dette er blandt andet resultatet af en stadig mere kompleks, digitaliseret og globaliseret verden som medfører en lang række nye udfordringer for virksomheders markedsføring.
Eleverne skal gennem arbejde med virksomhedens nationale og globale udvikling styrke evnen til at argumentere, ræsonnere og formidle virkelighedsnære afsætningsøkonomiske problemstillinger samt udvikle forståelse for virksomhedens rolle i et globalt perspektiv. Formålet er at fremme elevernes evne til at indsamle, bearbejde og analysere relevante informationer med henblik på at skabe et beslutningsgrundlag for virksomhedens strategi og markedsføring.
International Økonomi A
International økonomi er et samfundsvidenskabeligt fag, der omhandler viden, kundskaber og færdigheder om den samfundsøkonomiske udvikling. Der fokuseres på det økonomiske og ofte komplekse samspil mellem økonomiske delsektorer, den gensidige økonomiske afhængighed og udvikling set både i et nationalt, europæisk og globalt perspektiv
I faget international økonomi A udvikles din samfundsforståelse og din evne til at forholde dig analytisk og reflekterende til økonomiske og politiske beslutninger, til den økonomiske udvikling og til anvendt videnskabelig viden. Din evne til at deltage i den offentlige debat skærpes, og du vil blive bedre i stand til at forstå hvorfor forskellige aktører har forskellige vurderinger. Faget har et primært makroøkonomisk fokus der behandler konjunkturudvikling, vækst, globalisering samt virkningen af økonomisk politik i relation til samfundsøkonomiske nøgletal. Faget har endvidere et mikroøkonomisk fokus, der tager afsæt i husholdningers og virksomheders beslutninger og beslutningernes samfundsøkonomiske virkning.
Centralt for faget er koblingen mellem teori og empiri (data). Med udgangspunkt i aktuelle forhold og problemstillinger arbejdes der med økonomiske politikker, klima- og miljø udfordringer, velfærdsmodeller, markedsefficiens, globalisering, og vækst mv.
Fester, fredagscafé og godt skolemiljø
På Handelsgymnasiet HHX og Teknisk Gymnasium HTX arbejder elever, elevråd, lærere og ledelse for det gode skolemiljø.
Desuden arrangeres der fester, fredagscaféer, LAN-parties, morgensamlinger, foredrag, ekskursioner og meget mere. Alle elever er velkomne og opfordres til at deltage i de sociale aktiviteter, hvor eleverne kommer hinanden ved på tværs af uddannelser og årgange.
På skolen er der på torvene bordtennis og bordfodbold. Udenfor er der grønne arealer, basketball og multibane. Hver sensommeren danner multibanen ramme om den legendariske frikvartersfodboldturnering, hvor klasserne dyster mod lærerne.
International
Finans (VØ A - MAT A)
Global økonomi
Innovation og marketing
Marketing og samfund
Økonomi og marketing
Talenter på HHX
På Skive College støtter vi alle typer af talenter. Uanset om du brænder for innovation, økonomi eller sport, er der muligheder for at udvikle dit talent og udforske dine interesser.
Dine fremtidsmuligheder
Drømmer du om at gøre karriere i bank, arbejde med marketing, eksport eller sprog? Eller drømmer du om at blive sygeplejerske eller folkeskolelærer?
På ug.dk/adgangkortet kan du se hvilke uddannelser en studentereksamen fra Handelsgymnasiet giver adgang til.
Har du nogle spørgsmål?
Adgangskravene for din uddannelse afhænger af din alder, din erfaring og valg af uddannelse.
Tilmelding sker via optagelse.dk med dit UNI-login. Er du gået ud af skolen, skal du bruge dit MitID/NemID til at logge ind. Du kan til enhver tid kontakte os for mere information, eller du kan tilmelde dig på optagelse.dk.
Kontaktformular (Uddannelser undersider)
Udfyld formularen for at sende os en e-mail med dine spørgsmål, forespørgsler eller kommentarer.
"*" indikerer påkrævede felter